کاهش نیروهای نظامی امریکا در خارج چه پیامدهای دارد
داکتر م.ب .سپاهی داکتر م.ب .سپاهی


تصمیم جد ید آ مریکا درمورد کاهش نیروهای نظا می وپیا مد های بعدی آ ن تحليلگران سياسى را بر اين باورساخته که تصميم آمريکا براى خارج کردن ده ها هزار نيروى نظامى اش از اروپا و آسيا، فشار را بر دولت هاى اروپايى براىپيشبرد برنامه هاى خود در زمينه همکارى نظامى، افزايش خواهد داد.
تحليلگران همچنين بر اين باورند که تصميم جورج بوش رييس جمهورى آمريکا که اخيراًاعلام شد، براى سازمان پيمان آتلانتيک شمالى (ناتو ) نيز خبر خوشايندى نخواهد بود. اين درحالى است که اين پيمان فراآتلانتيک هنوز در تلاش براى ترميم زخم هاى به جامانده از زمان جنگ عراق است .

آلمان ، کشور بانفوذ اتحاديه اروپا، بار اصلى بزرگترين جابجايى نظامى آمريکادر۵۰ سال گذشته را بر دوش خواهد کشيد. حدود۳۰ هزارسرباز آمريکايى مستقر در آلمان قرار است تا پايان دهه جارى به کشورشان بازگردند. کشورهاى انگليس و ايتاليا نيز از اين تصميم آمريکا تاثير مىپذيرند. در حالى که نيروهاى نظامى آمريکا در عراق و افغانستان پراکنده شده اند، واشنگتن مىگويد يک دهه پس از پايان جنگ سرد، حضور نيروهايش در اروپا ديگر توجيه پذير نيست .
\"جزف رالستون \" فرمانده ارشد سابق ناتو و \"کلاوس نيومان \" رييس سابق ستاد مشترک ارتش آلمان ، در روزنامه \"فايننشال تايمز\" نوشتند : اين تصميم آمريکا بايد \"اذهان را در لندن ، پاريس و برلين ، بر مساله نقش اتحاديه اروپا در سياست هاى جهانى امنيت متمرکز سازد.\"
هرچند به نظر نمىرسد بحران قريبالوقوعى در اروپا در راه باشد، اما اروپا کاملا آگاه است که براى برخورد با مناقشه اى نظير آنچه در دهه ۱۹۹۰ منطقه \"بالکان \" را دستخوش بحران کرد، با دشوارى روبرو خواهد بود.
\"دانيل کوهان \" از \"مرکز اصلاحات اروپا\" مىگويد : اگر در آينده ، کوزووى ديگرى در اروپا يا اطراف آن به وجود آيد، اروپايىها بايد از خود مراقبت کنند.
کوهان تصريح مىکند : مطمئنا اروپايىها بايد در خصوص مراقبت از امنيت خود به شيوه مستقلترى بيانديشند. اتحاديه اروپا از مدت ها پيش در خصوص نداى تقويت همکارى نظامى دچار اختلاف بوده است بطوريکه کشورهاى مهم عضو اين اتحاديه در خصوص از دست دادن کنترل خود بر حوزه اى از سياست که براى حاکميت ملى خود حياتى مىدانستند، دچار ترديد بوده اند.
\"خاوير سولانا\" نماينده عالى اتحاديه اروپا در امور سياست دفاعى و امنيتى از پيشرفت هاى اخير از جمله اعزام نيروى حافظ صلح اتحاديه اروپا به جمهورى دمکراتيک کنگو و نيز برنامه انتقال فرماندهى نيروى ناتو در بوسنى به اتحاديه اروپا تا پايان سال جارى، تجليل کرده است .
اتحاديه اروپا همچنين ماه دسامبر گذشته با تاسيس يک آژانس مشترک دفاعى موافقت کرد. مسووليت اين آژانس تقويت قابليت هاى نظامى۲۵ کشورعضو اتحاديه اروپا و نيز تهيه طرح هايى براى ايجاد \"گروه هاى رزمى\" واکنش سريع تا سال2007 به منظور اعزام به مناطق حساس جهانى اعلام شده است .
اما دفتر سولانا از موضع گيرى درباره تصميم اخير آمريکا خوددارى کرد و اظهار داشت که اين مساله به کشورهاى عضو اتحاديه اروپا مربوط است . يکى از دستياران سولانا گفت : اين مساله اى است که به دولت هاى اروپايى مربوط است ، حتى اگر همکارى کمى نيز در اين زمينه وجود داشته باشد.
تحليلگران درباره عملى شدن همکارىهاى نزديکتر دفاعى کشورهاى اروپايى در آينده اى نزديک ترديد دارند. \"تيموثى گاردن \" از \"موسسه پادشاهى امور بين المللى\" مستقر در لندن ، مى گويد : دليل قابل ملاحظه اى براى اروپا وجود دارد که در يک حوزه تشريک مساعى کند و اين همان حوزه ضعيف سياست مشترک خارجى است که اروپا چندان تبحرى در آن نداشته است .
وى افزود : مطمئن نيستم که درک تدريجى اين مساله که ما نمىتوانيم به آمريکا تکيه کنيم ، اين فرايند را براى اروپا تسهيل خواهد کرد يا خير.
در اين حال، ناتو اقدام آمريکا را با توجه به گذشت زمان زيادى از پايان جنگ سرد، کم اهميت دانست
. يک مقام آگاه ناتو که خواست نامش فاش نشود گفت : اين اقدام تعجب آور نيست . خبر تازه آن برنامه زمانى اعلام شده است ، ما از اين مساله آگاهيم اما از آن استقبال نمىکنيم .
دولت آلمان نيز درصدد برآمد اين اقدام آمريکا را کم اهميت جلوه دهد اما يک سخنگوى مخالفان دولت آلمان گفت :
واشنگتن بخشى از مسووليت هاى خود را درناتو کنار مىگذارد و با اين کار \"امنيت اروپا را به خطر مىاندازد.\"
رييس جمهورى آمريکا اعلام کرده است که آرايش نيروهاى نظامى اين کشور در خارج از کشور دستخوش تغييرات گسترده اى خواهد شد.

در چارچوب اين تغييرات ، تعداد بسيارى از نيروهاى آمريکايى در اروپا و جنوب شرقى آسيا به کشور منتقل و در عين حال تعداد بيشترى در آسياى مرکزى وخاورميانه مستقر خواهند شد.
براساس طرح جديد، حدود۷۰ هزار نيروى رزمى و نزديک به ۱۰۰ هزار نفر ازکارکنان نيروهاى مسلح آمريکا و وابستگان آنها از آسيا و اروپا به امريکا منتقل خواهند شد. در همين حال نيروهاى بيشترى در پايگاه هاى آمريکا در آسياى مرکزى و خاورميانه مستقر خواهند شد.
October 6th, 2004


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی